top of page

BIPOC, BISEKSUEEL EN BRUTAAL: JOSEPHINE BAKER

  • Foto van schrijver: Maartje Kramer
    Maartje Kramer
  • 14 feb
  • 7 minuten om te lezen

door Maartje Kramer -


Josephine Baker (1906-1975) staat in het collectieve geheugen gegrift als de danseres in het bananenrokje. Buiten haar geboorteland, de Verenigde Staten, verwierf ze faam als zangeres en danseres, maar wordt ze ook geƫerd om haar werk voor bezet Frankrijk tijdens de Tweede Wereldoorlog en haar strijd tegen racisme. HWP-schrijfster Maartje Kramer vertelt waarom Baker zoveel meer krediet verdient.


zwart wit foto van een liggende Josephine Baker in een witte satijnen jurk tijdens de jaren 1920
Josephine Baker. ©CGM Worldwide

Geboren als FredaĀ Josephine McDonald, groeide Josephine Baker op in armoede en werd ze al op jonge leeftijd geconfronteerd met racisme en discriminatie. Voordat ze het toneel betrad, leefde ze op straat en danste ze voor geld. Het was een zwaar en hard leven, waarin ze hoopte op een betere toekomst. Op 13-jarige leeftijd trouwde ze in 1919 met Willie Wells, maar het huwelijk was ongelukkig en eindigde binnen een jaar.Ā 

Ā 

Baker begon haar carriĆØre in de podiumkunsten op 15-jarige leeftijd in het Vaudeville in

zwart wit foto van Josephine Baker in kostuum op het podium
Pot, Harry / Anefo, Josephine Baker treedt op in het City Theater in Amsterdam (1960). Nationaal Archief, Den Haag, Nederland.

Saint Louis. In 1921 trouwde ze met William HowardĀ Baker en hoewel het huwelijk niet standhield, behield ze zijn achternaam omdat haar carriĆØre inmiddels onder die naam bekendheid had gekregen. Enkele jaren later verhuisde ze naar New York City, waar ze debuteerde op Broadway. In 1925 vertrok ze naar Parijs, waar ze doorbrak met de Revue NĆØgre. Haar optreden, de Danse Sauvage, waarin ze in schaarse kostuums, waaronder het iconische bananenrokje, op energieke ritmes danste, maakte haar wereldberoemd. Ze trad op in de Folies BergĆØre en groeide uit tot een van de meest geliefde artiesten van Frankrijk. Ernest HemingwayĀ noemde haar 'de meest sensationele vrouw die iemand ooit heeft gezien.' Eind jaren dertig had Josephine Baker de status van wereldster bereikt. Ze was een graag geziene gast op diplomatieke bijeenkomsten en verkeerde in de hoogste kringen van Europa.Ā 

Ā 

Een terugkeer naar de Verenigde Staten in 1936 om te schitteren in de ZiegfeldĀ FolliesĀ bleek geen succes. Het Amerikaanse publiek, dat niet gewend was aan het succes van een zwarte vrouw, vond haar optredens vulgair en aanstootgevend. Dit versterkte haar afkeer van racisme en haar gevoel dat ze zich niet langer Amerikaan wilde voelen. In 1937 trouwde Baker met de Fransman Jean LionĀ en nam ze de Franse nationaliteit aan. Dit huwelijk eindigde in 1940.Ā 

Ā 

Naast haar carrière in de podiumkunsten zette Baker zich in voor mensenrechten en de strijd tegen racisme. Ze weigerde op te treden voor gesegregeerde zalen en streed voor gelijke rechten in de Verenigde Staten. Tijdens de Tweede Wereldoorlog speelde ze een belangrijke rol in het Franse verzet. Door haar beroemdheid had ze toegang tot diplomatieke evenementen, waar ze nazi's afluisterde en geheime berichten verzamelde. Ze schreef informatie met onzichtbare inkt op bladmuziek en smokkelde documenten in haar kleding. Voor haar moedige verzetswerk werd ze onderscheiden met het Croix de Guerre en benoemd tot Chevalier de la Légion d'Honneur. 

Ā 

Baker was openlijk biseksueel en had relaties met zowel mannen als vrouwen. Ze had affaires met blueszangeres Clara Smith, schrijfster Colette en kunstenares Frida Kahlo. Ze schuwde het niet om de conservatieve normen van haar tijd uit te dagen en sprak zich openlijk uit over haar seksualiteit. Ondanks haar openheid kreeg haar liefdesleven met vrouwen weinig aandacht in de media. Zelf zei ze hierover: "Ik ben niet immoreel, ik ben alleen natuurlijk." Het nummer J'ai Deux Amours (Ik heb twee liefdes), dat ze in 1930 voor het eerst zong, wordt soms gezien als een verwijzing naar haar biseksualiteit. Haar geadopteerde zoon Jean-Claude Baker vermeldde in zijn biografie ook andere vrouwelijke geliefden, waaronder Evelyn Sheppard, BessieĀ Allison en Mildred Smallwood.Ā 

Ā 

zwart wit foto van Josephine Baker en Jo Bouliion en tien van hun geadopteerde kinderen
Behrens, Herbert F. / Anefo, Josephine Baker en Jo Bouillon met hun 'Regeboogfamilie' in Rotterdam (1959). Nationaal Archief, Den Haag, Nederland.

In 1947 trouwde Baker met de Franse orkestleider Jo Bouillon. Dit huwelijk bood hen beiden vrijheid en bescherming: Bouillon was homoseksueel en dit zogenaamde 'lavendelhuwelijk' (een huwelijk dat werd aangegaan om de seksuele geaardheid van een echtelied te beschermen) stelde hem in staat zijn eigen relaties te onderhouden terwijl hij binnen het huwelijk beschermd bleef. Samen adopteerden ze twaalf kinderen van verschillende nationaliteiten en noemden hun gezin de 'Regenboogfamilie.' Baker wilde hiermee bewijzen dat kinderen van diverse etnische en religieuze achtergronden vreedzaam kunnen samenleven. Samen met de Nederlandse kinderboekenschrijver Piet Worm schreef ze het kinderboek De Regenboogkinderen. Hoewel Baker zelf open was over haar seksualiteit, had ze aanvankelijk moeite met de homoseksualiteit van haar geadopteerde zoon Jarry. Ze stuurde hem tijdelijk weg uit angst voor de invloed op zijn broers en zussen, maar later in haar leven verzoende ze zich met hem.Ā 

Ā 

In de jaren 1950 en 1960 zette Baker zich met hernieuwde energie in voor de burgerrechtenbeweging in de Verenigde Staten. Ze weigerde op te treden in gesegregeerde zalen en sprak zich openlijk uit tegen discriminatie. In 1963 nam ze deel aan de beroemde 'MarchĀ on Washington', waar ze als enige vrouw een toespraak hield. Na de moord op Martin Luther King Jr. werd haar gevraagd zijn rol over te nemen in de burgerrechtenbeweging, maar ze weigerde omdat ze vond dat haar kinderen haar nog nodig hadden.Ā 

Ā 

Josephine Baker overleed op 12 april 1975 in Parijs, enkele dagen na de succesvolle première van een revue die een eerbetoon was aan haar 50-jarige carrière. Ze kreeg een staatsbegrafenis en werd geëerd met een 21-schoten saluut. In 2021 werd ze als eerste zwarte vrouw bijgezet in het Panthéon in Parijs, als erkenning voor haar verzetswerk, haar strijd voor gelijke rechten en haar culturele impact. 

Ā 

Benieuwd naar meer over specifieke facetten van het leven van Josephine Baker? Van 18 april tot 9 september is de tentoonstelling 'Josephine Baker: een leven vol verzet' te zien in het Verzetsmuseum in Amsterdam. Liever een andere vorm van entertainment? De musical 'JOSEPHINE B. - Een leven in revue', geproduceerd door De Graaf & Cornelissen Entertainment, speelt tot 31 mei 2025 in diverse theaters in Nederland.Ā 


zwart wit foto van Maartje Kramer

Maartje is een gedreven archivaris en erfgoedprofessional met een passie voor het uitpluizen van geschiedenis. Ze heeft een achtergrond in Cultureel Erfgoed, gestudeerd aan de Reinwardt Academie. Maartje deelt graag haar kennis, het liefst met een insteek over historische kleding en recepten. Naast haar werk is ze een enthousiaste keukenprinses, (dakterras) moestuinhoudster en heks.

Ā - ENGLISH BELOW -


Josephine Baker (1906-1975) is etched in collective memory as the dancer in the iconic banana skirt. Outside of her home country, the United States, she gained fame as a singer and dancer, but she is also honored for her work in occupied France during World War II and her fight against racism. HWP-writer Maartje Kramer explains why Baker deserves so much more recognition.


zwart wit foto van een liggende Josephine Baker in een witte satijnen jurk tijdens de jaren 1920
Josephine Baker. ©CGM Worldwide 

Born as FredaĀ Josephine McDonald, young JosephineĀ grewĀ up in povertyĀ andĀ experiencedĀ racismĀ andĀ discriminationĀ fromĀ a youngĀ age. BeforeĀ stepping ontoĀ theĀ stage, sheĀ livedĀ on theĀ streetsĀ andĀ dancedĀ forĀ money. Life was tough, andĀ in hopesĀ of a betterĀ future, sheĀ marriedĀ Willie Wells in 1919 at justĀ 13 yearsĀ old. It was anĀ unhappyĀ marriage andĀ endedĀ withinĀ a year.Ā 


At theĀ ageĀ of 15, Baker beganĀ her careerĀ in theĀ performingĀ arts in vaudeville in Saint

zwart wit foto van Josephine Baker in kostuum op het podium
Pot, Harry / Anefo, Josephine Baker performing at the City Theater in Amsterdam (1960). Nationaal Archief, The Hague, the Netherlands.

Louis. Her second marriage was toĀ William HowardĀ Baker in 1921. SheĀ keptĀ theĀ name Baker afterĀ theirĀ divorce, as her careerĀ was alreadyĀ gainingĀ tractionĀ underĀ thatĀ name. A few yearsĀ later, sheĀ movedĀ toĀ New York City, whereĀ sheĀ made her Broadway debut. In 1925, sheĀ leftĀ forĀ Paris, whereĀ sheĀ roseĀ toĀ fameĀ withĀ theĀ Revue NĆØgre. Her performance of theĀ Danse Sauvage, in whichĀ sheĀ woreĀ revealingĀ costumes—includingĀ theĀ iconicĀ bananaĀ skirt—whileĀ dancing toĀ intense rhythms, made her world-famous. SheĀ performedĀ at theĀ Folies BergĆØre andĀ becameĀ oneĀ of theĀ most popularĀ entertainers in France. Ernest HemingwayĀ calledĀ her "theĀ most sensationalĀ womanĀ anyoneĀ ever saw." ByĀ theĀ late 1930s, Josephine Baker had achievedĀ globalĀ stardom. SheĀ was a welcomeĀ guestĀ at embassyĀ parties, placingĀ her amongĀ Europe'sĀ elite.Ā 


A return toĀ theĀ United StatesĀ in 1936 toĀ star in theĀ ZiegfeldĀ FolliesĀ was unsuccessful. The American audienceĀ found her performances—soĀ belovedĀ in Europe—vulgarĀ andĀ offensive. At theĀ time, America was notĀ ready forĀ a Black womanĀ toĀ beĀ soĀ successful. ThisĀ deepenedĀ her resentmentĀ of racismĀ andĀ reinforcedĀ her feeling thatĀ sheĀ didĀ notĀ want toĀ beĀ American. In 1937, Baker marriedĀ Frenchman Jean Lion, acquiringĀ French nationality. ThisĀ marriage endedĀ in 1940.Ā 


Beyond her career in the performing arts, Baker was dedicated to human rights and anti-racism. She refused to perform in segregated venues and fought against racism in the United States. During World War II, she contributed to the French Resistance by using her celebrity status to gather intelligence and smuggle secret messages. She eavesdropped on Nazis at embassy parties, writing down the information in invisible ink on her sheet music. She also smuggled documents in her underwear. For her resistance work, she was awarded the Croix de Guerre and named Chevalier de la Légion d'Honneur. 


Baker was openlyĀ bisexualĀ andĀ had relationshipsĀ withĀ bothĀ men andĀ women, includingĀ blues singerĀ Clara Smith, writerĀ Colette, andĀ artist Frida Kahlo. SheĀ was notĀ afraidĀ toĀ defyĀ theĀ conservativeĀ normsĀ of theĀ time andĀ openlyĀ expressedĀ her sexuality. However, theĀ media rarelyĀ reportedĀ on her relationshipsĀ withĀ women. SheĀ onceĀ said, "I amĀ notĀ immoral, I amĀ onlyĀ natural." The song J'aiĀ Deux AmoursĀ (I Have TwoĀ Loves), whichĀ Baker first performedĀ in 1930, canĀ beĀ seenĀ as a referenceĀ toĀ her bisexuality. OneĀ of her adoptedĀ sons, Jean-Claude Baker, mentionedĀ otherĀ femaleĀ loversĀ in his biographyĀ aboutĀ her, includingĀ Clara Smith, Evelyn Sheppard, BessieĀ Allison, andĀ Mildred Smallwood.Ā 


zwart wit foto van Josephine Baker en Jo Bouliion en tien van hun geadopteerde kinderen
Behrens, Herbert F. / Anefo, Josephine Baker with Jo Bouillon and their 'Rainbow Tribe' in Rotterdam (1959). Nationaal Archief, The Hague, the Netherlands.

Her last marriage was toĀ French orchestraĀ conductor Jo Bouillon in 1947. It was a 'lavenderĀ marriage' (a marriage that was entered into to protect the sexual orientation of one or both spouses) in whichĀ theyĀ bothĀ found safetyĀ andĀ freedom. Bouillon was actuallyĀ gay, andĀ throughĀ theĀ protectionĀ of thisĀ 'lavenderĀ marriage', he couldĀ stillĀ beĀ withĀ men whileĀ remainingĀ sociallyĀ shielded. Together, theyĀ adoptedĀ twelveĀ childrenĀ of different nationalitiesĀ andĀ calledĀ theirĀ family theĀ 'Rainbow Tribe'. Baker wantedĀ toĀ prove thatĀ childrenĀ of variousĀ ethnicitiesĀ andĀ religionsĀ couldĀ live togetherĀ as siblings. SheĀ co-wroteĀ theĀ children'sĀ bookĀ The Rainbow ChildrenĀ withĀ Dutch authorĀ Piet Worm. Baker andĀ Bouillon divorcedĀ in 1961.Ā 


AlthoughĀ Baker was open aboutĀ her ownĀ sexuality, sheĀ didĀ notĀ immediatelyĀ accept theĀ homosexualityĀ of her adoptedĀ sonĀ Jarry. WhenĀ sheĀ discoveredĀ he was in a relationshipĀ withĀ anotherĀ boy, sheĀ sent himĀ away, fearingĀ he wouldĀ "corrupt" his siblings. However, sheĀ later reconciledĀ withĀ him.Ā 


In theĀ 1950s andĀ 1960s, Baker renewedĀ her effortsĀ in theĀ fightĀ againstĀ racismĀ in theĀ United States. SheĀ refusedĀ toĀ performĀ in segregatedĀ venuesĀ andĀ openlyĀ spokeĀ out againstĀ discrimination. In 1963, sheĀ participatedĀ in theĀ famousĀ 'MarchĀ on Washington', whereĀ sheĀ was theĀ onlyĀ womanĀ toĀ giveĀ a speech. AfterĀ theĀ assassinationĀ of Martin Luther King Jr., sheĀ was askedĀ toĀ take his placeĀ as a leader in theĀ civilĀ rightsĀ movement, but sheĀ declined, believingĀ her childrenĀ wereĀ tooĀ youngĀ toĀ loseĀ theirĀ mother.Ā 


Josephine Baker passed away on April 12, 1975, in Paris, just days after the successful premiere of a new revue featuring routines from her 50-year career. She received a state funeral and was honored with a 21-gun salute. In 2021, she became the first Black woman to be interred in the Panthéon in Paris, in recognition of her resistance work, her fight for equality, and her societal impact. 


CuriousĀ toĀ learnĀ more aboutĀ theĀ turbulent life of Josephine Baker? FromĀ April 18 toĀ September 9 thisĀ year, theĀ exhibitionĀ 'Josephine Baker: A Life of Resistance'Ā willĀ beĀ on display at theĀ Dutch ResistanceĀ Museum in Amsterdam. PreferĀ a different kind of entertainment? The musical 'JOSEPHINE B. - A Life in Revue', producedĀ byĀ De Graaf & Cornelissen Entertainment, willĀ beĀ touringĀ variousĀ venuesĀ in theĀ Netherlands untilĀ May 31, 2025.Ā 



zwart wit foto van Maartje Kramer

Maartje is a passionate archivist and heritage professional with a passion for teasing out history. She has a background in Cultural Heritage, studied at the Reinwardt Academy. Maartje enjoys sharing her knowledge, preferably with an insert on historical clothing and recipes. Besides her work, she is an enthusiastic kitchen princess, (rooftop) vegetable gardener and witch.

Comments


bottom of page