door Jasmijn Groot -

Je hebt misschien nooit van een vrouw genaamd Gloria Jean Watkins gehoord. Maar je hebt misschien wel gehoord van bell hooks (1952-2021). En het is je misschien opgevallen dat haar schrijversnaam altijd in kleine letters werd geschreven. Het was haar poging om de focus te leggen op haar werk en ideeën, niet op haar naam. Ze is er in geslaagd dat beide nog lange tijd herinnerd zullen worden. hooks was een Amerikaanse auteur, academicus en sociaal activist. Haar bekendste werken behandelden onderwerpen als ras, feminisme en klasse, waarin ze probeerde te onderzoeken hoe de intersectionaliteit van ras, kapitalisme en gender systemen van onderdrukking en klassenheerschappij kan voortbrengen en in stand kan houden.
Watkins werd geboren als een van zes kinderen uit een arbeidersgezin uit Hopkinsville, Kentucky. Ze vond het moeilijk om een gevoel van zelf en identiteit te vinden terwijl ze opgroeide in deze gesegregeerde stad, waar ze in de jaren '60 ook een gesegregeerde school bezocht. Vanaf jonge leeftijd was Watkins een enthousiaste lezer, en na de middelbare school besloot ze Engels te studeren, wat resulteerde in een BA in 1973 en een MA in 1976. Na haar afstuderen begon Watkins Engels en Ethnic Studies te onderwijzen aan de Universiteit van Californië, waar ze ook haar PhD voltooide, welke ze in 1983 behaalde met een proefschrift over Toni Morrison.

Haar debuut als auteur vond plaats in 1978, toen ze een gedichtenbundel publiceerde met de titel And There We Wept. Ze publiceerde het onder haar schrijversnaam bell hooks, de naam van haar moeder's overgrootmoeder, een vrouw die ze bewonderde vanwege haar scherpe tong. In 1981 volgde een van hooks' beroemdste boeken, Ain't I a Woman? Black Women and Feminism, een werk dat ze begon te schrijven toen ze pas 19 jaar oud was. Het onderzoekt thema's als de historische impact van seksisme en racisme op zwarte vrouwen en de marginalisering en devaluatie van zwart vrouw-zijn. In de decennia na de publicatie wordt het erkend als een belangrijke bijdrage aan het feministische gedachtegoed.
De publicatie van Feminist Theory: From Margin to Center in 1984 bevestigde haar belang

als leidende figuur in het radicaal feministische gedachtegoed. In het boek ontwikkelde hooks een kritiek op het racisme van witte feministen in de tweede feministische golf, waarvan ze stelde dat het de mogelijkheid van feministische solidariteit over rasgrenzen heen ondermijnde. In plaats daarvan pleitte ze voor een nieuwe vorm van feminisme, eentje die verschillen en ongelijkheden tussen vrouwen erkende als een manier om een meer inclusieve beweging te creëren.
"I will not bow down to somebody else's whim or to someone else's ignorance" - bell hooks
Ondertussen bleef hooks in de jaren '80 en '90 lesgeven aan universiteiten aan zowel de West- als Oostkust van de Verenigde Staten. Ze betoogde dat het Amerikaanse onderwijssysteem was ontworpen om dissidentie de kop in te drukken en dat het voor haar essentieel was om haar studenten bij te brengen dat kritisch nadenken en lezen bevrijdende handelingen zijn. hooks werd ook een belangrijke linkse postmoderne politieke denker en cultuurcriticus. Ze verzette zich tegen de titel 'publieke intellectueel', maar tegen de jaren 2000 had ze de status van beroemdheid bereikt. Ze zou meer dan 30 boeken, kinderboeken, persoonlijke memoires en dichtbundels publiceren, variërend van onderwerpen zoals zwarte mannen, patriarchaat en mannelijkheid tot zelfhulp, geëngageerde pedagogie en seksualiteit. Haar boeken zijn verplichte literatuur in een breed scala aan universitaire cursussen.
Na haar onderwijswerk aan instellingen zoals Yale, Oberlin en de City College of New York keerde ze in 2004 terug naar Kentucky om een docentpositie aan Berea College op te nemen. Een decennium later richtte het college het bell hooks Institute op als centrum voor haar schrijven en onderwijs. Tegen de jaren 2010 was hooks gedeeltelijk met pensioen gegaan, maar ze bleef schrijven. Vooral in deze latere werken benadrukte ze het belang van gemeenschap en van genezing als het uiteindelijke doel van bewegingen zoals feminisme en antiracisme.
bell hooks overleed op 15 december 2021 in Berea, Kentucky, aan nierfalen op 69-jarige leeftijd.
Bronnen:

Jasmijn is genderhistorica. Ze publiceert artikelen voor onder andere Opzij en Winq en stelt haar expertise ter beschikking aan verschillende multimedia. Jasmijn studeerde Geschiedenis en Oudheidkunde aan de Universiteit van Amsterdam en de Vrije Universiteit.
- ENGLISH BELOW -

You may have never heard of a woman called Gloria Jean Watkins. But you may have heard of a bell hooks (1952-2021). And you may have found it remarkable that her penname was always written in all lower cases. It was her attempt to lay focus on her works and ideas, not on her name. Both her name, as well as her works and ideas, will be remembered for a long time to come. hooks was an American author, academic and social activist. Her best known works covered subjects such as race, feminism and class, in which she tried to explore how the intersectionality of race, capitalism and gender are able to produce and perpetuate systems of oppression and class domination.
Watkins was born as one of six children to a working-class family in Hopkinsville, Kentucky. She found it difficult to find a sense of self and identity while growing up in this segregated town, where she also attended a segregated school during the 1960s. From an early age onwards, Watkins was an avid reader, and she decided to study English after high school, obtaining a BA in 1973 and an MA in 1976. After gradutation, Watkins started teaching English and Ethnic Studies at the University of California, during which she also finished her PhD, obtaining that degree in 1983 with a thesis on Toni Morrison.

Her debut as an author occurred in 1978, when she published a chapbook of poems titled And There We Wept. She published it under her penname bell hooks, which was the name of her maternal great-grandmother, a woman she admired for her snappy and bold tongue. In 1981 followed one of hooks's most famous books, Ain't I a Woman? Black Women and Feminism, a work she had started writing when she was only 19 years old. It examines themes such as the historical impact of sexism and racism on black women and the marginalization and devaluation of black womanhood. In the decades since its publication, it has been recognized as an important contribution to feminist thought.
hooks's publication Feminist Theory: From Margin to Center from 1984, confirmed her

importance as a leader in radical feminist thought. In the book, hooks developed a critique of white feminist racism in second-wave feminism, which she argued undermined the possibility of feminist solidarity across racial lines. Instead, she called for a new form of feminism, one that recognized differences and inequalities among women as a way of creating a more inclusive movement.
"I will not bow down to somebody else's whim or to someone else's ignorance" - bell hooks
In the meantime, hooks continued to teach at universities on the West and East Coast of the United States throughout the 1980s and 90s. She argued that the American education system had been constructed to quell dissent, and therefore, instructing her students to see critical thinking and reading as liberating acts, was central to her teaching. hooks also became a significant leftist postmodern political thinker and cultural critic. She resisted the title 'public intellectual', but by the 2000s, she had achieved celebrity status. She would go on to publish more than 30 books, children's book, personal memoirs and poem collections, ranging in topics from black men, patriarchy, and masculinity to self-help, engaged pedagogy and sexuality. Her books are required reading across a wide range of college courses.
After teaching at institutions, including Yale, Oberlin and the City College of New York, she returned to Kentucky in 2004 to take up a teaching position at Berea College. A decade later the college created the bell hooks Institute as a center for her writing and teaching. By the 2010s hooks had entered semi-retirement, but continued to write. Especially in these later works, she emphasized the importance of community and of healing as the end goal of movements like feminism and anti-racism.
bell hooks passed away on December 15 2021 in Berea, Kentucky, from renal failure at the age of 69.
Sources:

Jasmijn is a gender historian. She publishes articles for, among others, Opzij and Winq, and offers her expertise to various multimedia platforms. Jasmijn studied History and Classical Studies at the University of Amsterdam and the VU University.
Comentarios