door Juliƫtte Ronteltap -
Op zaterdagavond 4 mei wurm ik mij door een propvolle stad (in verband met de Dodenherdenking) naar de Stopera. Nooit eerder naar de Nationale Opera & Ballet geweest. Vanavond ben ik er voor een voorstelling over Frieda Belinfante ā cellist, queer en verzetsheld. Bij binnenkomst word ik naar de zaal gebracht door de regisseur, Sytske van der Ster. āVIP behandeling,ā zegt ze, voordat ze snel weer verder gaat met de voorbereidingen. De zaal is nog vrijwel leeg op de acteurs/muzikanten na die een laatste warming up doen. Er wordt aangekondigd dat de deuren open gaan en niet veel later gaat de show van start: de allereerste vertoning van deze musical/opera ooit!
GenderfluĆÆde
De hele voorstelling bestaat eigenlijk uit de opstelling van een vleugel, cello en viool inclusief bespelers (het Chekhov Trio) en de actrice en zangeres Esther Lindenbergh, die meestal de rol van Frieda vertolkt, maar soms ook haar eigen tegenspeler is. Ja, ook mannenrollen! Door simpele aanpassingen van de garderobe en het goede acteerwerk word je meegenomen door een veelheid aan personages en Frieda haar levensloop. Zo begint het met een indruk van haar jeugd, het beeld van een kettingrokende moeder in een kamerjas. Vervolgens het vrolijke moment dat zij voor het eerst met haar vader een concert mocht bijwonen in het Concertgebouw. Muzikaal is dit ook heel goed gedaan: Frieda haakt voorzichtig in met een paar noten op haar cello en gaat steeds overtuigender meespelen ā een metafoor voor haar introductie in de muziekwereld.
De cello wordt echter ook gebruikt als symbool voor het vrouwelijk lichaam. In een komische scene waarin het instrument op allerlei compromitterende manieren wordt vastgehouden illustreert Lindenbergh de geaardheid van Frieda Belinfante. Het publiek krijgt te zien hoe ze de componiste HenriĆ«tte Bosmans leert kennen en met haar gaat samenwonen, maar uiteindelijk ā zoals dat toen verwacht werd ā toch met haar mannelijke vriend Johan Feltkamp trouwt. Hij was fluitist en met zān drieĆ«n vormden zij het Amsterdamsch Trio. Wederom volgt hierbij een wat luchtigere scene waarin wordt benadrukt dat Frieda toch liever geen āfluit bespeeltā. Het huwelijk loopt uiteindelijk spaak en Frieda wordt componist. In 1938 wint ze de eerste prijs in het dirigentenconcours, wat toen uitzonderlijk was voor een vrouw. Lang kon zij hier echter niet van genieten vanwege het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog.
Oorlogstijd
Frieda Belinfante werd op 10 mei geboren en vierde dus haar verjaardag toen de Duitse troepen Nederland binnenvielen. Wat de voorstelling ontzettend goed doet is je meenemen in het moment om je er vervolgens onverbiddelijk uit los te scheuren. Zo wordt het publiek aangespoord om vrolijk āLang zal je Levenā mee te zingen wanneer dit plotsklaps door een bomaanslag wordt onderbroken ā net als Frieda haar leven en dat van duizenden Amsterdammers met haar. Zo reflecteert de musical/opera de daadwerkelijke ervaring, waardoor de emoties diepgaander worden ervaren. Althans, dat effect had het op mij. Onder Duitse bezetting besluit Frieda als half-Joodse geen dispensatie aan te vragen en wordt haar orkest, waarmee ze evenals haar vader optrad in het Concertgebouw, ontbonden. Daarnaast gaat zij ook bij het verzet, specifiek vervalst zij persoonsbewijzen en neemt zijzelf ook een nieuwe identiteit aan: Hans Kroon. Daarover merkt zij op dat zij zich ondanks de omstandigheden niet eerder zo vrij voelde. De ironie wil echter dat wanneer zij en Groep 2000 een aanslag beramen op het Amsterdams Bevolkingsregister zij daar zelf geen onderdeel van mag zijn als vrouw.
Diverse leden van de verzetsgroep zijn opgepakt. Al hun namen worden voluit genoemd in de musical om bij hun heldendaad stil te staan. Ook wordt goed in beeld gebracht wat dit met Frieda doet: zij had eigenlijk met hen willen sterven. Ze duikt onder en weet uiteindelijk naar Zwitserland te ontkomen met haar vriend Toni. Er volgt een intense scene over hoe zij door de rivier moesten waden om de grens over te komen, waarbij je het koude water haast zelf langs je heen voelt stromen. Hoewel Frieda na een kort verhoor door mag, loopt het met Toni anders af. āIk had moeten zeggen dat we verloofd waren,ā wordt meerdere keren herhaald. Ze belandt in een vluchtelingenkamp, waar ze tijden lang niet spreekt totdat ze in een koor meedoet. Helaas is haar terugkeer in Amsterdam erg grimmig. Niemand zit te wachten op de overlevenden. Een grofgebekte Amsterdamse heeft het huis van een verzetsheld ingepikt en zegt blij te zijn dat hij niet meer terugkomt. Dit vind ik erg sterk aan deze voorstelling: het verzet krijgt de nodige aandacht, maar er wordt ook stilgestaan bij de keiharde naoorlogse realiteit.
Leven in Amerika
Gedesillusioneerd vertrekt Frieda naar de Verenigde Staten. Hier volgt een scene die ik waarschijnlijk het enige minpunt vond van de hele show. Hysterische Amerikaanse vrouwen lopen om haar heen te rennen en spreken met een mislukt accent. Het punt is helder, maar de scene gaat maar door en valt muzikaal ook uit de toon. Echter, daarna wordt het sterk hervat met de ontmoeting van Bobby ā Frieda haar grote liefde ā en haar tijd als dirigent van het Orange County Philharmonic Orchestra. Dit maakte haar de eerste vrouwelijke dirigente van een professioneel orkest ter wereld. Helaas blijkt Amerika minder land of the free dan gedacht en wordt haar contract niet verlengd in verband met haar geaardheid. Toch laat ze zich niet uit het veld slaan en blijft actief als docent. Uiteindelijk overlijdt ze aan kanker en vertelt Bobby hoe haar laatste dagen eruit zagen.
Mijn eindoordeel is dat het een prachtige voorstelling was, waarbij de muziek in harmonie was met de gebeurtenissen in Frieda Belinfante haar leven en deze op sommige cruciale momenten zelfs wist te verdiepen. De mix tussen meer komische momenten en scenes gevuld met intens verdriet was naar mijn idee perfect uitgevoerd. Tot slot is het uiteraard prachtig dat deze show aandacht vraagt voor deze bijzondere queer pionier in een tijd dat er helaas nog veel te bevechten valt.
'Frieda Belinfante: een one woman musical' is te zien op verschillende locaties in Nederland. Klik hier voor meer informatie.
JuliĆ«tte Ronteltap is oudhistoricus ā gespecialiseerd in religie & cultuur. Ze studeerde Geschiedenis en Oude Geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam en de Vrije Universiteit. JuliĆ«ttes historische interesse begon met het oude Egypte, maar is daar zeker niet tot beperkt. Daarnaast is zij actief in de politiek en in haar vrije tijd graag bezig met kunst.
Ā Ā - ENGLISH BELOW -
On the 4th of May, I wriggledĀ myĀ way throughĀ a packedĀ cityĀ (dueĀ toĀ RemembranceĀ Day) toĀ theĀ Stopera. I had never been toĀ theĀ National Opera & Ballet before. TonightĀ I amĀ thereĀ forĀ a performance aboutĀ Frieda Belinfante ā cellist, queer andĀ resistanceĀ hero. UponĀ entering, I amĀ usheredĀ toĀ theĀ auditorium byĀ theĀ director, SytskeĀ van der Ster. āVIP treatment,ā sheĀ says, beforeĀ quicklyĀ resumingĀ preparations. The hall is stillĀ almostĀ empty apart fromĀ theĀ actors/musiciansĀ doingĀ a finalĀ warm-up. It is announcedĀ thatĀ theĀ doorsĀ willĀ open andĀ notĀ muchĀ later theĀ show willĀ start: theĀ veryĀ first screening of thisĀ musical/opera ever!Ā Ā
Gender fluidĀ Ā
The wholeĀ performance actuallyĀ consistsĀ of theĀ arrangement of a grand piano, cello andĀ violinĀ includingĀ playersĀ (theĀ ChekhovĀ Trio) andĀ theĀ actressĀ andĀ singerĀ Esther Lindenbergh, whoĀ mostlyĀ performsĀ theĀ roleĀ of Frieda, but is sometimesĀ her ownĀ counterpart. Yes, male rolesĀ too! Through simpleĀ wardrobeĀ changes andĀ goodĀ acting, youĀ are taken throughĀ a multitudeĀ of charactersĀ andĀ Frieda's life history. For instance, itĀ starts withĀ anĀ impressionĀ of her childhood, theĀ image of a chain-smoking motherĀ in a dressing gown. ThenĀ theĀ joyousĀ moment whenĀ sheĀ first gotĀ toĀ attendĀ a concert at theĀ Concertgebouw withĀ her father. Musically, thisĀ is alsoĀ veryĀ well done: Frieda tentativelyĀ joinsĀ in withĀ a few notesĀ on her cello andĀ starts playingĀ alongĀ more andĀ more convincinglyĀ - a metaphorĀ forĀ her introductionĀ toĀ theĀ worldĀ of music.Ā Ā
However, theĀ cello is alsoĀ usedĀ as a symbolĀ of theĀ femaleĀ body. In a comic scene in whichĀ theĀ instrument is held in allĀ sortsĀ of compromisingĀ ways, LindenberghĀ illustratesĀ Frieda Belinfante'sĀ orientation. The audienceĀ is shownĀ howĀ sheĀ meetsĀ andĀ starts living withĀ theĀ composer Henriette Bosmans, but eventuallyĀ ā as was expectedĀ at theĀ time ā marriesĀ her male friendĀ Johan Feltkamp. He was a flautistĀ andĀ theĀ threeĀ of themĀ formedĀ theĀ Amsterdam Trio. Again, thisĀ is followedĀ byĀ a somewhatĀ light-heartedĀ scene in whichĀ itĀ is emphasisedĀ thatĀ Frieda wouldĀ ratherĀ notĀ āplayĀ theĀ fluteā afterĀ all. The marriage eventuallyĀ endsĀ andĀ Frieda becomesĀ a composer. In 1938, sheĀ winsĀ first prizeĀ in theĀ conductingĀ competition, whichĀ was exceptionalĀ forĀ a womanĀ at theĀ time. However, sheĀ was not able toĀ enjoyĀ thisĀ forĀ long becauseĀ of theĀ outbreakĀ of World War II.Ā Ā
War timeĀ Ā
Frieda Belinfante was born on theĀ 10th of May andĀ thusĀ celebratedĀ her birthdayĀ whenĀ GermanĀ troopsĀ invadedĀ theĀ Netherlands. WhatĀ theĀ performance does incrediblyĀ well, is taking youĀ intoĀ theĀ moment onlyĀ toĀ tearĀ youĀ inexorablyĀ out of it. For instance, theĀ audienceĀ is urgedĀ toĀ cheerfullyĀ singĀ alongĀ toĀ āLang zal je Levenā whenĀ thisĀ is suddenlyĀ interruptedĀ byĀ a bombĀ blast ā justĀ as Frieda's life andĀ thatĀ of thousandsĀ of AmsterdamāsĀ inhabitantsĀ withĀ her. Thus, theĀ musical/opera reflectsĀ theĀ actualĀ experience, making theĀ emotionsĀ more profound. At least, itĀ had thatĀ effect on me. Under GermanĀ occupation, Frieda, beingĀ half-Jewish, decidesĀ notĀ toĀ applyĀ forĀ dispensationĀ andĀ her orchestra, withĀ whichĀ sheĀ performedĀ at theĀ Concertgebouw like her father, is disbanded. In addition, sheĀ alsoĀ joinsĀ theĀ resistance, specificallyĀ forgingĀ identityĀ cards andĀ takingĀ on a new identityĀ herself: Hans Kroon. On this, sheĀ notesĀ thatĀ despiteĀ theĀ circumstances, sheĀ never feltĀ soĀ free before. Ironically, however, whenĀ sheĀ andĀ Group 2000 plot anĀ attack on theĀ Amsterdam PopulationĀ Register, sheĀ herselfĀ is notĀ allowedĀ toĀ beĀ part of itĀ as a woman.Ā Ā
SeveralĀ members of theĀ resistanceĀ groupĀ wereĀ arrested. AllĀ theirĀ namesĀ are mentionedĀ in full in theĀ musical toĀ dwellĀ on theirĀ heroism. WhatĀ thisĀ does toĀ Frieda is alsoĀ well portrayed: sheĀ had actuallyĀ wantedĀ toĀ die withĀ them. SheĀ goesĀ intoĀ hidingĀ andĀ eventuallyĀ managesĀ toĀ escape toĀ Switzerland withĀ her friendĀ Toni. An intense scene followsĀ aboutĀ howĀ theyĀ had toĀ wade throughĀ theĀ riverĀ toĀ cross theĀ border, whereĀ youĀ almostĀ feel theĀ coldĀ water rush past youĀ yourself. AlthoughĀ Frieda is allowedĀ toĀ pass afterĀ a brief interrogation, thingsĀ end differentlyĀ withĀ Toni. āI shouldĀ have saidĀ we wereĀ engaged,ā is repeatedĀ severalĀ times.
SheĀ endsĀ up in a refugeeĀ camp, whereĀ sheĀ does notĀ speakĀ forĀ someĀ time untilĀ sheĀ joinsĀ a choir. Unfortunately, her return toĀ Amsterdam is veryĀ grim. No oneĀ is waitingĀ forĀ theĀ survivors. A coarse-mouthedĀ Amsterdam native has snatchedĀ theĀ house of a resistanceĀ heroĀ andĀ saysĀ sheĀ is glad he is notĀ comingĀ back. ThisĀ is whatĀ I findĀ veryĀ strong aboutĀ thisĀ performance: theĀ resistanceĀ is givenĀ dueĀ attention, but itĀ alsoĀ reflectsĀ on theĀ harshĀ post-war reality.Ā Ā
Life in AmericaĀ Ā
Disillusioned, Frieda leavesĀ forĀ theĀ United States. Here followsĀ a scene thatĀ I found probablyĀ theĀ onlyĀ downside of theĀ wholeĀ show. HystericalĀ American womenĀ run aroundĀ her, speakingĀ in a failedĀ accent. The point is clear, but theĀ scene goesĀ on andĀ on andĀ alsoĀ fallsĀ out of tune musically. However, itĀ thenĀ resumes stronglyĀ withĀ theĀ meeting of Bobby ā Frieda her greatĀ love ā andĀ her time as conductor of theĀ Orange CountyĀ PhilharmonicĀ Orchestra. ThisĀ made her theĀ first femaleĀ conductor of a professional orchestraĀ in theĀ world. Unfortunately, America turnsĀ out toĀ beĀ lessĀ land of theĀ free thanĀ expectedĀ andĀ her contract is notĀ renewedĀ becauseĀ of her orientation. Nevertheless, sheĀ didĀ notĀ let herselfĀ beĀ discouragedĀ andĀ remainedĀ activeĀ as a teacher. Eventually, sheĀ dies of cancerĀ andĀ Bobby tellsĀ howĀ her last daysĀ were.Ā Ā
My finalĀ verdict is thatĀ itĀ was a wonderfulĀ performance, whereĀ theĀ musicĀ was in harmony withĀ theĀ events in Frieda Belinfante'sĀ life andĀ even managedĀ toĀ deepenĀ themĀ at someĀ crucialĀ moments. The mix betweenĀ more comicalĀ momentsĀ andĀ scenes filledĀ withĀ intense sadnessĀ was, in myĀ opinion, perfectlyĀ executed. Finally, of course, itĀ is wonderfulĀ thatĀ thisĀ show calls attention toĀ thisĀ extraordinaryĀ queer pioneerĀ at a time whenĀ thereĀ is unfortunatelyĀ stillĀ muchĀ toĀ fightĀ for.Ā
āFrieda Belinfante: a one woman musicalā can be seen at various venues in the Netherlands. Click here for more information.
Juliƫtte Ronteltap is an ancient historian - specialising in religion & culture. She studied History and Ancient History at the University of Amsterdam and Vrije Universiteit. Juliƫtte's historical interest started with ancient Egypt, but is certainly not limited to that. She is also active in politics and in her free time enjoys working on art.
Ā
Comments