top of page

RECENSIE - MARIA

  • Foto van schrijver: Jasmijn Groot
    Jasmijn Groot
  • 14 feb
  • 8 minuten om te lezen

door Jasmijn Groot -


Maria is Pablo Larrains laatste film in zijn trilogie over iconische vrouwen uit de twintigste eeuw. Na Jacqueline Kennedy en Diana Spencer, neemt hij nu de Grieks-Amerikaanse operadiva Maria Callas onder de loep. HWP-oprichter Jasmijn Groot zag de film tijden een voorvertoning in Filmhuis Alkmaar.


close up foto van angelina jolie als maria callas
Angelina Jolie als Maria Callas in 'Maria'. Ā© Filmnation Entertainment (2024)

ā€˜My motherĀ forcedĀ me toĀ sing, OnassisĀ forbadeĀ me toĀ sing, nowĀ I decideĀ whenĀ IĀ sing.’ Het duurtĀ even voordat het duidelijk wordtĀ welkeĀ cruciale fase uitĀ het leven van Maria CallasĀ regisseur Pablo LarrainĀ in beeld wilde brengen. In het eerste deel uit zijn trilogieĀ over iconische 20ste eeuwseĀ vrouwen, Jackie (2016), volgden we Jackie Kennedy in de nasleep van de moord op haar echtgenoot. Het tweede deel, Spencer (2021), gaat over prinses Diana die overweegt van prins Charles te scheiden en zich af te splitsen van de Britse koninklijke familie. Halverwege de derde en nieuwste film, Maria,Ā wordt het met bovenstaandeĀ zin glashelder welk thema LarrainĀ wil aansnijdenĀ over het leven van La Callas. En met welke boodschapĀ hij zijn trilogie wiltĀ afsluiten.Ā 


Het bioscoopbezoekendeĀ publiek zalĀ bekend zijn met de publieke persoon Maria Callas. De beste operazangeres die ooit heeft geleefd, de grootste diva ter wereld, wiensĀ carriĆØre vaak dreigde te wordenĀ overschaduwd door schandalen. La CallasĀ genoot van de roem die bij haar werk en persoon kwam kijken.Ā Toch had het allemaal stiekemĀ niet van haar gehoeven.Ā MariaĀ was het liefst gesetteld met haar grote liefdeĀ enĀ een gezin begonnen. Ware het niet datĀ Maria’s moeder LitsaĀ haar jongste dochter van jongs af aan de bühne opĀ dwong.Ā Ā 


Na het overlijden van haar driejarige zoontjeĀ Giannis, hoopte LitsaĀ CallasĀ bij haar derde zwangerschap vurig op een jongen.Ā Haar teleurstelling was dan ook grootĀ toen zeĀ op 2 december 1923Ā van het meisje MariaĀ beviel. Ze wilde de baby vier dagen nietĀ zien. Toen het kindĀ op jonge leeftijd een mooie zangstem bleek te hebben, aarzelde LitsaĀ geen moment om haarĀ op zanglessen te zetten. Het was een beproeving die Maria haatte. En hoe succesvolĀ ze ook zou worden, het nam niet weg dat LitsaĀ altijd Maria’s oudere zus YakinthiĀ had verkozen:Ā 


ā€œMy sister was slim andĀ beautifulĀ andĀ friendly, andĀ myĀ motherĀ alwaysĀ preferredĀ her. I was theĀ uglyĀ duckling, fat andĀ clumsyĀ andĀ unpopular. It is a cruelĀ thingĀ toĀ make a childĀ feel uglyĀ andĀ unwanted.ā€Ā 


Maria kon het LitsaĀ niet vergeven dat haar jeugd van haar was afgenomen. De operazangeres verbrak in 1950 het contact met haar moeder.Ā 


In 1959 verliet CallasĀ haar Italiaanse echtgenoot Giovanni BattistaĀ MeneghiniĀ voor de liefde van haar leven, de Griekse scheepsmagnaat Aristoteles Onassis. Vanaf dat moment liet La CallasĀ haar cariĆØreĀ meer en meer voor wat het was. Niet alleen werd het steeds moeilijker om professioneel te zingenĀ - door de schandalen die haar achtervolgden en een stem die snel achteruitging. Bovenal zag CallasĀ een gelukkig gesetteld leven voor zich samen met Onassis. Maar helaas mocht het niet zo zijn. Zoals we allemaal wetenĀ gingĀ 'Ari’ in 1968 weg om te trouwen met de Amerikaanse presidentsweduwe Jackie Kennedy.Ā 


In LarrainsĀ filmĀ Maria treffen we CallasĀ (voortreffelijk gespeeld door Angelina Jolie) vier en een halfĀ jaar na haar laatste optredenĀ aan. OnassisĀ is dood, moeder LitsaĀ is out of theĀ picture.Ā De voormalige operadivaĀ leeft teruggetrokken in een monumentaal appartement in het hartje van Parijs, dat ze deelt met twee huishoudersĀ (PierfrancescoĀ FavinoĀ en Alba Rohrwachter). Thuisoptredens voor haar personeel en zangoefeningen inĀ het theater doen de kijker vermoeden dat ze zich aan het opmaken is voor een rentree. Uiteraard wel op haar eigen voorwaarden.Ā 


Een jonge journalist mag La CallasĀ volgen voor een documentaire.Ā Tijdens hun gesprekken komt de Maria CallasĀ naar voren die menigeen bekend zal zijn.Ā Ze is gracieusĀ en eloquent. Een diva, misschien, maar vooral een vrouw die weet wie ze is. Wie ze was.Ā ā€˜My motherĀ forcedĀ me toĀ sing, OnassisĀ forbadeĀ me toĀ sing, nowĀ I decideĀ whenĀ I sing,’ zegt ze tegenĀ de journalist. De tijd is eindelijk aangebroken. Maria CallasĀ kan volledige controle nemen over haar leven. Maar tegelijkertijd is het te laat. Ze kan niet meer het leven leidenĀ dat ze eigenlijk zo graag had gewild. Haar grote liefde is dood en kinderen heeft ze nooit kunnen krijgen. Terugkeren naar de muziek is ook uitgesloten. Haar stem zal nooit meer de oude worden.Ā Of haar geest. Want praat ze wel echt met een journalist?Ā 


LarrainsĀ boodschap over Maria CallasĀ kristalliseert pas laat in de film. Toch past het precies. Want pas in de derde film van zijn trilogie wordt helemaal duidelijk wat hij heeft willenĀ zeggen over de drie iconische vrouwen die hij heeft geportretteerd. LarrainĀ liet in Jackie zien datĀ Jacqueline KennedyĀ niet alleen een tragisch figuur was na de moord op haarĀ man. Hij maakte duidelijk hoezeer zijĀ heeft bijgedragen aanĀ onze nagedachtenis overĀ een iconische president in het Witte Huis.Ā In SpencerĀ bracht LorrainĀ over datĀ Diana meer was dan de getroubleerdeĀ Princess of Wales. Ondanks haar extreme isolatie, vond ze toch de kracht om voor een leven zonder Charles en de koninklijke familie te kiezen. In MariaĀ herdefinieert LarrainĀ ook de tragedie van Maria Callas. De meeste kijkers zullen ervan overtuigdĀ zijn dat Onassis’ vertrekĀ de grote tragedie haar leven was, waarna ze moederziel alleen achterbleef. LarrainĀ laat zien dat het net als bij Jackie en Diana veel gecompliceerder lag.Ā Ā 


Jacqueline Kennedy, Diana Spencer en Maria CallasĀ werden bij leven ontzettendĀ herkenbare vrouwen. ZeĀ hadden even iconische mannenĀ lief, die ze zouden overstijgenĀ in roem, en met wie hun unie niet voor eeuwig zou duren. Juist omdat ze vrouwen zijn,Ā blijven hun verhalenĀ vaak hangen bij het verlies van de relaties met hun grote liefdesĀ en komen ze veel minder gelaagd over dan bij iconische mannen het geval is. LarrainĀ liet zien dat Jackie, Diana en Maria veel meer waren dan ā€˜de vrouw van’: ze waren alleĀ drie ijzersterk, intelligent en zelfbewust. Pablo LarrainĀ begon met twee vrouwen die voor een keuze stonden en dieĀ een mogelijkheid om hun nagedachtenis te definiĆ«ren met beide handen aangrepen. Op passende wijze kiest de regisseur ervoor om zijn trilogie af te sluiten met een vrouw die de regie over haar leven weer in handen probeerde te nemen. Maar voor wie het, helaas, net te laat was.Ā 


'Maria' is nu te zien in de bioscoop en filmhuis.


zwart wit foto van Jasmijn Groot

Jasmijn is genderhistorica. Ze publiceert artikelen voor onder andere Opzij en Winq en stelt haar expertise ter beschikking aan verschillende multimedia. Jasmijn studeerde Geschiedenis en Oudheidkunde aan de Universiteit van Amsterdam en de Vrije Universiteit.



-ENGLISH BELOW-

MariaĀ is Pablo Larrain's last installment in his trilogy about iconic women from the twentieth century. After Jacqueline Kennedy and Diana Spencer, he now focuses on the Greek-American opera diva Maria Callas. HWP-founder Jasmijn Groot watched the film during a preview screening at Filmhuis Alkmaar.


close up foto van angelina jolie als maria callas
Angelina Jolie as Maria Callas in 'Maria'. Ā© Filmnation Entertainment (2024)

"My mother forced me to sing, Onassis forbade me to sing, now I decide when I sing." It takes a while before it becomes clear which crucial phase of Maria Callas' life director Pablo Larrain wanted to depict. In the first part of his trilogy about iconic 20th-century women, JackieĀ (2016), we followed Jackie Kennedy in the aftermath of her husband's assassination. The second part, SpencerĀ (2021), focuses on Princess Diana considering a divorce from Prince Charles and separating from the British royal family. Halfway through the third and newest film, Maria, the above sentence makes it crystal clear which theme Larrain wants to address about the life of La Callas, and with which message he intends to close his trilogy.


The audience will be familiar with the public figure Maria Callas: the greatest opera singer who ever lived, the world's greatest diva, whose career was often overshadowed by scandals. La Callas enjoyed the fame that came with her work and persona. Yet, secretly, she never really wanted any of it. Maria would have preferred to settle down with her great love and start a family. Had it not been for Maria’s mother, Litsa, who forced her youngest daughter onto the stage from an early age.


After the death of her three-year-old son Giannis, Litsa Callas fervently hoped for a boy during her third pregnancy. Her disappointment was great when she gave birth to a girl, Maria, on December 2, 1923. She refused to see the baby for four days. When the child showed a beautiful singing voice at an early age, Litsa wasted no time putting her into singing lessons. It was an ordeal that Maria hated. And no matter how successful she would become, it did not change the fact that Litsa always preferred Maria's older sister, Yakinthi:


"My sister was smart and beautiful and friendly, and my mother always preferred her. I was the ugly duckling, fat and clumsy and unpopular. It is a cruel thing to make a child feel ugly and unwanted."


Maria could not forgive Litsa for taking her childhood away. The opera singer cut ties with her mother in 1950.


In 1959, Callas left her Italian husband Giovanni Battista Meneghini for the love of her life, Greek shipping magnate Aristotelis Onassis. From that moment, La Callas focused less and less on her career. Not only did it become increasingly difficult to perform professionally due to scandals following her and a voice that was deteriorating, but Callas also saw a settled life with Onassis in her future. Unfortunately, this was not meant to be. As we all know, 'Ari' left her in 1968 to marry American widow Jackie Kennedy.

In Larrain's film Maria, we find Callas (brilliantly played by Angelina Jolie) four and a half years after her last performance. Onassis is dead, and mother Litsa is out of the picture. The former opera diva lives reclusively in a monumental apartment in the heart of Paris, which she shares with two housekeepers (Pierfrancesco Favino and Alba Rohrwacher). Private performances for her staff and vocal exercises in the theater make the viewer suspect that she is preparing for a comeback. Of course, on her own terms.


A young journalist is allowed to follow La Callas for a documentary. During their conversations, the Maria Callas that many will recognize comes to the forefront. She is graceful and eloquent. A diva, perhaps, but above all a woman who knows who she is. Who she was. "My mother forced me to sing, Onassis forbade me to sing, now I decide when I sing," she tells the journalist. The time has finally come. Maria Callas can take full control of her life. But at the same time, it is too late. She can no longer live the life she had always wanted. Her great love is dead, and she has never been able to have children. Returning to music is also out of the question. Her voice will never be the same again. Nor will her spirit. Because is she really talking to a journalist?


Larrain's message about Maria Callas crystallizes late in the film. Yet it fits perfectly. It is only in the third film of his trilogy that it becomes entirely clear what he has wanted to say about the three iconic women he has portrayed. Larrain showed in JackieĀ that Jacqueline Kennedy was not just a tragic figure after the assassination of her husband. He made clear how much she contributed to our memory of an iconic president in the White House. In Spencer, Larrain showed that Diana was more than the troubled Princess of Wales. Despite her extreme isolation, she still found the strength to choose a life without Charles and the royal family. In Maria, Larrain also redefines the tragedy of Maria Callas. Most viewers will be convinced that Onassis' departure was the great tragedy of her life, after which she was left heartbroken. Larrain shows that, just like with Jackie and Diana, it was much more complicated.


Jacqueline Kennedy, Diana Spencer, and Maria Callas became incredibly recognizable women during their lifetimes. They had equally iconic men in their lives, whose fame they would surpass, and with whom their unions would not last forever. Precisely because they were women, their stories are often overshadowed by the loss of relationships with their great loves and come across as much less layered than the stories of iconic men. Larrain showed that Jackie, Diana, and Maria were much more than 'the wife of': they were all strong, intelligent, and self-aware. Pablo Larrain began with two women who were faced with a choice and seized the opportunity to define their legacies. Fittingly, the director chooses to close his trilogy with a woman who tried to take control of her life again. But for whom, unfortunately, it was just too late.


'Maria' is out in cinemas now.


zwart wit foto van jasmijn groot


Jasmijn is a gender historian. She publishes articles for, among others, OpzijĀ and Winq, and offers her expertise to various multimedia platforms. Jasmijn studied History and Classical Studies at the University of Amsterdam and the VU University.

Comments


bottom of page