door Sebastiaan Coops -
Ook vrouwen componeren. Enkele bekende Nederlandse vrouwelijke componisten zijn Anne-Maartje Lemereis, Calliope Tsoupaki (beide Componist des Vaderlands) en Christina Viola Oorebeek. Maar ook Caroline Berkenbosch, Lavinia Meijer, Mathilde Wantenaar of Sarah Neutkens. En er zijn nog zo veel meer namen. Wat een positieve ontwikkeling is, is dat er ook steeds vaker naar wordt geluisterd. Dat blijkt uit het aantal vrouwen in de klassieke Top 400: nog nooit stonden er zoveel vrouwen in als nu.
De vrouw die het vaakst in de top 400 staat, mag voor niemand een onbekende blijven. Dat is Henriëtte Bosmans (1895-1952). Henriëtte was een echte bonte Amsterdammer, die verassende muziek componeerde en haar eigen pad koos. Ze speelde als concertpianist met de beste ensembles en solisten in de grootste zalen en haar werk wordt nog veelvuldig op het programma gezet.
Haar vader Henri speelde cello en haar moeder Sara piano. Beide ouders stonden aan de wieg van het Amsterdams conservatorium, waar ze lesgaven. Tragisch genoeg overleed haar vader vlak na de geboorte van Henriëtte. Dat betekende dat Sara, naast zorgen voor Henriëtte, ook de kost moest winnen. Haar carrière als concertpianist ging in rook op en ze werd hoofdlerares aan het Amsterdams Conservatorium. Ze ondersteunde de vrouwenemancipatie door haar beste leerlingen naar de Nationale Tentoonstelling van Vrouwenarbeid te sturen en trad daar zelf ook op. Net als haar moeder zou Henriëtte leren pianospelen.
Vanaf 1914 begint Henriëtte met componeren, vlak na het halen van haar pianodiploma. Ze koos ervoor om haar werk als componist te combineren met haar werk als concertpianist. De recensies die we kunnen lezen over haar muziek brengen haar sekse vaak met haar werk in verband. Zo wordt er geschreven dat haar muziek echt ‘vrouwelijk’ is: “gevoelig, soms grillig [...] onlogisch maar met dat al beminnelijk.” Andere keren vinden recensenten dat zij óf te vrouwelijk speelt, óf juist als een man.
“Het enige wat in de muziek telt: geven, het hoogste te kunnen geven, iets wat zonder zelfvertrouwen niet bestaat” - Henriëtte Bosmans
Haar composities doen denken aan de muziek van Debussy of Ravel, waar ze dol op was. De invloed uit de Franse romantiek is goed te horen in Poème voor cello en orkest. Rond deze tijd ging Henriëtte samenwerken met celliste Frieda Belinfante, met wie ze een relatie kreeg. Aan Frieda draagt ze veel cellowerken op en de twee stimuleren elkaar in hun artistieke en praktische uitdagingen. Ze leerde orkestratie bij Cornelis Dopper maar haar eigen stijl leerde ze bij Willem Pijper bij wie ze haar Concertino schreef, een echte doorbraak. Haar naam als componiste was gevestigd. Ze speelde intussen als solist bij het Concertgebouworkest en haar Concertino werd overal uitgevoerd.
In 1933 speelt Bosmans samen met de bekende violist Francis Koene. Een jaar later verloofden ze zich. Zoals ze voor Frieda werken voor cello schreef, schreef ze voor Francis haar Concertstuk voor viool en orkest. Ze treden veel op, ook in het buitenland en hun duo vormde een daverend succes. Verschrikkelijk was het voor Henriëtte toen Francis onverwacht overleed aan een hersentumor. In oktober vond de première plaats van het Concertstuk met Willem Mengelberg, waarin het publiek de geest van Koene herkende. Bosmans zei aan het eind van haar leven over het Concertstuk: “Ik ben, geloof ik, een beetje mee dood gegaan”.
In de oorlog heeft Henriëtte het moeilijk. Omdat haar moeder Joods was, mocht Henriëtte niet in het openbaar optreden en werd haar werk niet meer uitgevoerd. Hierdoor verloor ze een belangrijke bron van inkomsten. Ze kon nog wel in het geheim bij huiskamerconcerten spelen. Haar moeder werd opgepakt en naar Westerbork gedeporteerd. Henriëtte kon via de bekendste dirigent van haar tijd, haar vriend Mengelberg, haar moeder vrij krijgen waardoor haar moeder ternauwernood de oorlog overleefde.
Na de oorlog heeft ze jarenlange vriendschappen met actrice Charlotte Köhler en de Franse zangeres Noëmie Perugia, voor wie ze liederen schrijft. In 1951 wordt Henriëtte ongeneeslijk ziek. Later dat jaar werd ze geridderd en ontmoette ze koningin Juliana na haar uitvoering van haar eigen Concertino. In juli 1952 overleed Henriëtte.
Sebastiaan Coops is een historicus gespecialiseerd in koloniale en wereldgeschiedenis. Tijdens zijn studie geschiedenis en Azië-studies aan de Universiteit Leiden heeft hij zich veel beziggehouden met Nederlandse koloniale geschiedenis, met een bijzondere interesse in materiële geschiedenis. Je kunt hem daarom een echte verzamelaar noemen. Dat kun je ook bij hem thuis zien, waar hij een grote collectie oude prenten heeft over historische onderwerpen.
- ENGLISH BELOW -
WOMEN ALSO COMPOSE: THE LIFE OF HENRIËTTE BOSMANS
by Sebastiaan Coops -
Women also compose music. Some well-known Dutch female composers include Anne-Maartje Lemereis, Calliope Tsoupaki (both Composers Laureate), and Christina Viola Oorebeek, Caroline Berkenbosch, Lavinia Meijer, Mathilde Wantenaar, and Sarah Neutkens, among many others. Their music is increasingly listened to and performed. In fact, there have never been as many female composers in the Dutch classical Top 400 as there are now.
The woman who appears most frequently in the top 400 should not remain unknown to anyone: Henriëtte Bosmans (1895-1952). Henriëtte was a true colorful Amsterdammer who composed surprising music and chose her own path. She played as a concert pianist with the best ensembles and soloists in the largest halls, and her work is still frequently programmed.
Her father Henri played the cello, and her mother Sara played the piano. Both parents were founding teachers at the Amsterdam Conservatory. Tragically, her father died shortly after Henriëtte was born. This meant that Sara, besides taking care of Henriëtte, also had to earn a living. Her career as a concert pianist went up in smoke, and she became a head teacher at the Amsterdam Conservatory. She supported women's emancipation by sending her best students to the National Exhibition of Women's Labor and performed there herself. Like her mother, Henriëtte would learn to play the piano.
Henriëtte began composing in 1914, shortly after obtaining her piano diploma. She chose to combine her work as a composer with her work as a concert pianist. Reviews of her music often linked her gender to her work. For instance, her music was described as truly "feminine": "sensitive, sometimes capricious [...] illogical but nonetheless charming." Other times, critics thought she played either too femininely or too much like a man.
"The only thing that matters in music: to give, to be able to give the highest, something that does not exist without self-confidence" - Henrietta Bosmans
Her compositions are reminiscent of the music of Debussy or Ravel, whom she loved. The influence of French Romanticism is evident in her Poème for cello and orchestra. Around this time, she began collaborating with cellist Frieda Belinfante, with whom she had a relationship. She dedicated many cello works to Frieda, and the two supported each other in their artistic and practical challenges.
She learned orchestration from Cornelis Dopper, but developed her own style under Willem Pijper, with whom she wrote her Concertino, a real breakthrough. Her name as a composer was established. She played as a soloist with the Concertgebouworkest, and her Concertino was performed everywhere.
In 1933, Bosmans played with the famous violinist Francis Koene. A year later, they got engaged. Just as she had written works for cello for Frieda, she wrote her Concert Piece for violin and orchestra for Francis. They performed extensively, including abroad, and their duo was a tremendous success. It was devastating for Henriëtte when Francis suddenly died of a brain tumor. In October, the premiere of the Concertstuk took place, in which the audience recognized the spirit of Koene. Bosmans said at the end of her life about the Concertstuk: "I believe I died a little too."
During the war, Henriëtte had a difficult time. Because her mother was Jewish, Henriëtte was not allowed to perform publicly, and her work was no longer performed. This caused her to lose an important source of income. She was still able to play secretly at house concerts. Her mother was arrested and deported to Westerbork. Henriëtte managed to get her mother released through the most famous conductor of her time, her friend Mengelberg, narrowly saving her mother from the war.
After the war, she maintained long-lasting friendships with actress Charlotte Köhler and the French singer Noëmie Perugia, for whom she wrote songs. In 1951, Henriëtte became incurably ill. Later that year, she was knighted and met Queen Juliana after performing her own Concertino. Henriëtte passed away in July 1952.
Sebastiaan Coop is a historian specialised in colonial and world history. While studying history and Asia studies at Leiden University, he focused on Dutch colonial history, with a particular interest in material history. You can therefore call him a real collector, which can be seen at his home, where he has a large collection of old prints on historical subjects.
Comments